Att hitta boende i LA

Så himla tråkigt att jag inte kan se mina gamla inlägg, det är ju delvis därför jag skriver för att jag själv ska kunna gå tillbaka när jag är gammal o grå för att se vad jag gjorde under mitt år här i Los Angeles... menmen sånt händer! 
 
MEN, nu är det så att jag har fått en liten förfrågan om hur jag gick tillväga för att hitta boende, och att jag ska ge lite tips kring det.
 
1. Först och främst måste du bestämma dig för vart du vill bo. Vill du bo nära stranden och havet, vill du ha nära    till skolan eller vill du bo mitt i smeten?? Jag bestämde mig för att jag ville bo mitt i smeten, det vill säga i West Hollywood, det är där allt händer kan man väl säga. Du har nära till shopping center som The Grove och Beverly Center. Du har när till alla nattklubbar (vilket är ett stort plus, eftersom festa är något man vill göra mycket av när man är här, där träffar du människor och har så sjukt roligt) Du har nära till Hollywoodskylten, DOCK är du längre från skolan, vilket tar allt ifrån 40 minuter till 1 och en halv timma! 
 
2. När du har bestämt dig vilket område du vill bo i är det inte så svårt. Jag själv hade lite smått panik när jag inte ens visste vart jag skulle bo när jag väl åkte hit... men jag skulle faktiskt nu i efterhand säga att det är det smartaste sättet, eftersom du vill gärna se hur lägenheten/rummet du hyr ser ut. I alla fall, nästa sak du bör tänka på är att fixa roomies! Jag visste ju med säkerhet att jag och Fanny skulle bo tillsammans, men sen gick vi faktiskt in och letade efter fler roomies på Facebook sidan "Svenskarna på Santa Monica College". Skriv ett litet inlägg om att du söker roomies så är det alltid några som själva söker! För oss gick det lite snett vi kom inte överens med en av våra roomies, så hon valde att flytta ut men det löste sig ju kanon bra eftersom vi fick in en superduper skön rumsis Jasmin!!! Ibland blir det fel men det går oftast att lösa :) 
 
3. När vi hade valt vilka vi skulle bo med så bestämde vi att vi alla skulle träffas när vi väl var i LA och tillsammans gå och kolla på olika typer av komplex. Komplex är det jag tror är lättast att bo på, inte för att jag har några erfarenheter av andra boenden... Komplex är oftast fräsha och man träffar nytt folk, tvätt, pool och gym ingår på de flesta komplexen. Vi hade bokat en visning på det komplexet vi bor på idag som heter Broadcast Center - här trivs jag jättebra, det är rätt dyrt men bor man 5 som vi och de flesta andra svenskar som bor här, så blir det ett helt okej pris! I området finns även ett till komplex som heter Park la Brea - det här har jag också hört bra om, dock ingår inte gym där och jag har hört att broadcast har finare rum! Sen finns det ju självklart andra boendetyper så som att hyra rum hos någon eller bo ensam i en studioapartment. När det kommer till att leta efter boende så är google din bästa vän, sök på komplex i det området du vill bo i eller fråga någon som bor här om tips på ställen (exempelvis mig hehe), eller så skriver du ett litet inlägg på Facebook sidan jag tipsade om ovan!
 
4. Tillsist så är det bara att skriva på alla papper när du väl bestämt dig. Eller a bara o bara, det tar sin lilla tid och var noga med att läsa igenom ALLT för de har en tendens av att försöka lura dig på grund av att du är "ung & dum". 
 
Det är väl de bästa jag kan komma med tror jag, om det är någon som undrar om något mer så är det bara att fråga på! Här har ni lite bilder på min lägenhet igen...
 
 
 
 
 
 
 


 
 
 
Mina roomisaaar: Linnea, Fanny, Titti och Jasmine! 
 
 
 

Du kan se dom om du klickar in på din kategori, Kalifornien :D

Svar: Åh tack! Men ändå tråkigt att bara kunna se tre inlägg per sida:/
Jennifer Dise

Åååå va bra! Enisa skrev precis och älskade ditt inlägg! Bäst är du bästis ❤️❤️

Svar: Ååh så bra! Love !
Jennifer Dise

grymt nice

Åh ser helt underbart ut !

Härliga bilder :D

Svar: Tack! :)
Jennifer Dise




Kom ihåg mig?