Q/A

Kan inte du berätta hur du tränar och äter? Hur många mål och träningspass om dagen/veckan, vad för slags kost brukar du äta? Har du något speciellt schema, eller vad brukar du tänka på? Osv.  / anonym.

Jag har ju varit sjuk den senaste tiden men jag kör mycket kondition, dvs. springer mycket och kör cross-training, sen bestämmer jag vilken kroppsdel jag ska fokusera på när det gäller styrkan. Jag är inte så mycket för maskinträning utan använder mig helst av min egen kroppsvikt! När det gäller mat så undviker jag pasta, ris, bröd osv. Jag äter väldigt mycket fisk, nästan aldrig riktigt kött (men det är för att jag inte orkar laga det haha)! Till frukost äter jag oftast havregrynsgröt eftersom man håller sig mätt länge på det och det är nyttigt på grund av att havregryn rensar bort skadligt kolesterol från mag-tarmkanalen och blodkärlen! Jag tränar väl ca 5 gånger i veckan, äter 3 stora mål om dagen och mellanmål som frukt eller en bar! Innan jag går till gymmet brukar jag ofta ha gjort ett lite schema för att jag inte ska bli uttråkad eller omotiverad när jag väl är där, så då har jag upplägget att jag först kör lite kondition av något slag, sen gör jag de övningar jag planerat. Jag fokuserar oftast på 2 eller 3 olika muskelgrupper, en dag kanske jag kör mage/rygg och nästa ben/rumpa/armar osv. Jag går hellre till gymmet och är där kanske 1-1,5 timmar och då gå dit flera gånger än att vara där i 2,5 timmar, för tror på att träningen blir mer effektiv om man tar ut sig till max under en kortare tid än att inte orka ta ut sig fullt när man väl är på gymmet. 

Du har verkligen drömkroppen! Jag hoppas att du inte tar detta fel men har du bra genitik (många smala kvinnor i släkten) eller har du fått kämpa, träna och tänkt på vad du ätit för att få den kroppen du har idag? Känner själv många med ätstörningar och förstår om detta är för privat men har du några personliga erfarenheter ang det ämnet? Själv fått ångest för viss mat eller har/haft viktfobi? Tänkte när du skrev att du sålde din skinnjacka för att den blivit gör stor t.ex är det för att du minskat i vikt? Vissa frågor kanske är för personliga och har full förståelse. Undrar bara hur du lyckats få en sån vältränad och stark kropp :) Kram! /anonym

Tack, verkligen tack vad glad jag blir! Alltså jag har aldrig varit så smal, min mamma och syster har alltid varit smala och är byggda till att vara det. Pågrund av att jag har ganska lätt för att lägga på mig lite hull, så får jag vara ganska strikt med mat och träning om jag ska hålla mig i form, så ja jag får helt enkelt kämpa för att hålla mig vältränad. Alltså jag tror jag började någon gång runt den här tiden förra året och bara gav mig fasen på att jag skulle träna och äta ordentligt, så jag slutade upp med de flesta kolhydraterna och alla godsaker som godis, läsk, chips, alkohol och sådant! (nu däremot kan jag unna mig sådant) Jag har haft en del i min omgivning med ätstörningar, och jag vet hur lätt det är att hamna där om man inte är försiktig, de flesta tänker ”men det där kommer aldrig hända mig…” men en dag kan det faktiskt bli du som får en ätstörning. Nej jag har inga egna erfarenheter om det. Men mitt råd är väl att gå inte för långt det är inget att leka med, försök att hitta en balans där du tränar ordentligt äter det du behöver för att få i dig tillräckligt med energi, sen tror jag att det är grymt viktigt att också kunna unna sig något lite då och då! Något som är riktigt svårt att hålla sig undan men något av det värsta är att gå och småäta, det är bättre att ha fasta och bestämda måltider att hålla sig till. 

 

Du är sååsåsåsåsåå fin <3

Svar: Du är finast syster!
Jennifer Dise




Kom ihåg mig?